Christmas 2017 Trip: Last Day at Lombok

It’s our final trip destination: Kuta Beach, Lombok!

Akhirnya tujuan terakhir kami: Pantai Kuta, Lombok!

From Sumbawa Besar, we head to Poto Tano Harbor again (about 2.5 hours), and sail to Kayangan Harbor again (about 1 hour). Oh, before we reached Poto Tano, we had lunch at Bakso and Mie Ayam Pak Gendut. The chicken noodle here was yummy.

Dari Sumbawa Besar, kami menuju ke Pelabuhan Poto Tano lagi (kurang lebih 2,5 jam) dan berlayar ke Pelabuhan Kayangan lagi (sekitar 1 jam). Oh, sebelum sampai ke Poto Tano, kami makan siang di Bakso dan Mie Ayam Pak Gendut. Mie ayamnya enak lho.

From Kayangan Harbor, we were straight going to Kuta Mandalika Beach through the rice fields and the small road. Thanks to Google Maps navigation, we arrived at the beach before the sun was setting.

Dari Pelabuhan Kayangan, kami langsung menuju ke Pantai Kuta Mandalika dengan melewati sawah dan jalan kecil. Terima kasih pada arahan Google Map, kami tiba di pantai sebelum matahari terbenam.

But what we have at Kuta Mandalika beach was such a disappointing view. The beach was not a beach anymore. It’s more likely a children playground with paving stone everywhere instead of the softness of beach sands. The sky is still beautiful though. But from our deepest heart, the beach is not a part of nature anymore. Sadly, as a beach lover, Kuta Mandalika beach is not one of our lists anymore…

Tapi sayangnya apa yang kami lihat pantai Kuta Mandalika agak mengecewakan. Pantainya sudah tidak seperti pantai lagi. Lebih mirip seperti taman bermain anak-anak dengan batu paving di mana-mana daripada pasir pantai yang halus. Dengan berat hati, sebagai pecinta pantai, pantai Kuta Mandalika sudah bukan pantai favorit kami lagi…

Kuta_Mandalika_Now
Kuta Mandalika now
Sunset Sky from Kuta Mandalika
Sunset at Kuta Mandalika Beach
The change of Kuta Mandalika
Kuta Mandalika

With many disappointing feelings, we try to find a restaurant for dinner. We have dinner at Dulang Restaurant, and the price is fair.

Dengan perasaan kecewa yang teramat sangat, kami pun mencari restoran untuk makan malam. Kami makan malam di Warung Dulang dan harganya lumayan lah.

Dulang Restaurant
Warung Dulang, Lombok

We stayed at Aerotel Tastura Hotel, and we got breakfast on the next morning. We were planning to see the sunrise, but… I am not a morning person, to be honest. So, after having breakfast, we were going to Putri Nyale beach. We were grateful the beach still has its own nature. We enjoy the sand, the corals, and taking pictures.

Kami menginap di Hotel Aerotel Tastura dan kami dapat sarapan keesokan paginya. Kami berencana melihat matahari terbit tapi… sayangnya saya bukan orang yang bisa bangun pagi. Jadi, setelah sarapan, kami ke pantai Putri Nyale. Kami bersyukur pantainya masih alami di sini. Kami menikmati pasir, karang, dan foto-foto.

Putri Nyale beach is the place for Bau Nyale Festival that held once a year. On the festival day, there will be many worms come out from the coral. Maybe it is one of the reasons that the beach remains as it is.

Pantai Putri Nyale adalah tempat Festival Bau Nyale dilaksanakan tiap setahun sekali. Pada hari festival, bakal ada banyak cacing yang keluar dari dalam karang. Mungkin ini salah satu alasan kenapa pantainya tetap dibiarkan alami.

Putri_Nyale_Beach
Putri Nyale Beach
Corals_at_Putri_Nyale_Beach
Putri Nyale Beach – Corals

From Putri Nyale beach, we were going back to the hotel to check out. On our way back to Lembar Harbor, we passed Mawun Beach and Lancing Beach. It was actually more than that two beaches that we passed by, but to our surprise, local people take IDR 10,000 as entering ticket fee. It was already cost us IDR 20,000 for that two beaches so we didn’t want to waste more money on it. Fyi, Bali has many beaches with more beautiful scenery and it was never cost us more than IDR 5,000.

Dari pantai Putri Nyale, kami kembali ke hotel untuk check-out. Dalam perjalanan kami kembali ke Pelabuhan Lembar, kami melewati Pantai Mawun dan Pantai Lancing. Sebenarnya ada lebih dari dua pantai yang kami lewati, tapi yang bikin kami kaget, harga tiket masuknya Rp 10.000 per motor. Karena sudah habis Rp 20.000 untuk 2 pantai, jadi kami tidak mau menghabiskan uang lebih banyak lagi cuma untuk masuk ke pantai. Fyi, di Bali ada banyak pantai dengan pemandangan yang bagus-bagus tapi kami nggak pernah bayar lebih dari Rp 5.000 untuk biaya masuk.

Lancing Beach

After we have lunch at random warung (small restaurant with a limited menu), we prepared to go back to God’s Island, Bali.

Setelah makan siang di warung pinggir jalan, kami siap-siap kembali ke Pulau Dewata, Bali.

***

Our itinerary at Lombok

December 25, 2017

11:00 A.M. Having lunch at Mie Ayam Pak Gendut – Alas while heading to Poto Tano Harbor
01:00 P.M. Arrived at Poto Tano Harbor
01:30 P.M. Departed from Poto Tano Harbor to Kayangan Harbor
02:30 P.M. Arrived at Kayangan Harbor
03:00 P.M. Go to Kuta, Lombok
05:30 P.M. Arrived at Kuta, Lombok. Check in at Aerotel Tastura Lombok.
06:00 P.M. Watch the sunset at Kuta Mandalika Beach

01:30 P.M. Departed from Lembar Harbor to Padang Bai Harbor

Perjalanan kami di Lombok

25 Desember 2017

11:00 Makan siang di Mie Ayam Pak Gendut – Alas dalam perjalanan menuju Pelabuhan Poto Tano
13:00 Tiba di Pelabuhan Poto Tano
13:30 Berangkat dari Pelabuhan Poto Tano ke Pelabuhan Kayangan
14:30 Tiba di Pelabuhan Kayangan
15:00 Ke Kuta, Lombok
17:30 Tiba di Kuta, Lombok. Check in di Aerotel Tastura Lombok.
18:00 Lihat matahari terbenam di Pantai Kuta Mandalika

13:00 Tiba di Pelabuhan Lembar
13:30 Berangkat dari Pelabuhan Lembar ke Pelabuhan Padang Bai

Additional Notes

• We are sorry that we were not impressed by spending times at Kuta Mandalika Beach.
  • We made reservation room through Hotels.com.
  • Aerotel Tastura Lombok is actually a quite good hotel, but we were surprised that the bathroom is an outdoor space that can make our bath is useless when it is starting to rain.
  • We have no choice to have breakfast at the hotel, though the taste is so-so and the menu is limited.
  • Dulang Restaurant is more likely to have a western style menu rather than the Indonesian menu.
  • Mie Ayam Pak Gendut is recommended!
  • We didn’t post any Mawun Beach picture since we think it was just a common beach.

Catatan Tambahan

• Maaf karena kami sama sekali tidak terkesan dengan Pantai Kuta Mandalika
  • Kami memesan kamar via Hotels.com.
  • Aerotel Tastura Lombok sebenarnya hotel yang bagus, tapi kami agak sedikit kaget karena kamar mandinya atap terbuka dan bikin mandinya jadi sia-sia kalau lagi hujan.
  • Kami tidak bisa memilih tidak sarapan di hotel, walaupun rasanya biasa saja dan menunya terbatas.
  • Warung Dulang kayak lebih ke warung dengan menu barat daripada menu lokal.
  • Mie Ayam Pak Gendut sangat direkomendasikan!
  • Kami tidak memasang foto Pantai Mawun karena menurut kami pantainya biasa saja.